A/B testen op een Drupal website

Ingediend door Donny op za, 10/01/2015 - 14:06

Via A/B tests kan je te weten komen hoe je je website het best kan indelen. Denk bijvoorbeeld aan, plaats ik een 'lees meer' link of maak ik er 'lees meer over ...' van, plaats ik die link als simpele tekst of maak ik er een grote call to action button van. Door gebruik te maken van A/B testing kan je je bezoekers gaan opdelen in groepen en zo opvolgen welke weergave het best gaat scoren.

Om dit op je Drupal website te gaan testen kan je gebruik maken van de contrib module content experiments context. Je kan ook de content experiments module gebruiken zonder de context integratie maar die maakt het alleen mogelijk om nodes te tracken als ik me niet vergis, terwijl je bij de context integratie uiteraard heel wat andere mogelijkheden gaat krijgen.

Als voorbeeld zullen we een simpel experiment toevoegen op de startpagina van deze blog.

Voor de frontpage van deze website maak ik gebruik van views, wat het dus al eenvoudig maakt een nieuwe display toe te voegen en deze wat te wijzigen.

Versie 1: De bestaande frontpage bestaat uit een teaser lijst van 5 nodes met lees meer links.

Versie 2: De aangepaste frontpage bestaat uit een lijst van 30 titels met indien beschikbaar een afbeelding.

De volgende stap is dat we nu het experiment gaan aanmaken op Google Analytics.
In de linkerkolom vind je onder 'Gedrag' de link 'Experimenten' terug.

Druk op de volgende pagina op 'Experiment' aanmaken. Geef het experiment een naam, selecteer een doelstelling (in dit geval koos ik voor paginaweergaven).

Indien gewenst kan je de andere standaardinstellingen ook nog wijzigen, ik laat ze voorlopig standaard staan.

Google content experiment

Op de volgende pagina kan je de code verkrijgen voor het experiment, ik kies hier voor handmatig ingeven en neem de experimentsleutel over om deze te gebruiken met de context module.

Op de website ga ik naar de context UI en voeg een nieuwe regel toe.
Als conditie selecteer ik 'pad' en geeft <front> op omdat mijn experiment op de startpagina loopt.
Als reactie selecteer ik 'content experiment' waarna ik de experimentsleutel kan ingeven.

Best kan je ook even je cache legen om zeker te zijn dat de nodige Javascript code aanwezig zal zijn op de website, eenmaal dat gedaan is kan je terug keren naar Google Analytics om daar de code te laten controleren en het experiment te starten.

Nu het experiment lopende is kan je het eventueel zelf even testen door dit op te roepen in verschillende browsers.